Nudging – ett sätt att designa framtidens beteenden

Publicerat 2019-04-11

Hur kan vi genom själva designen uppmuntra till mer hållbara beteenden? Det enkla svaret är att det ska vara lätt att välja rätt. Detta fick Semrén & Månssons arkitekter och ingenjörer lära sig mer om i samband med kontorets hållbarhetsvecka, när Kajsa Lindström från Beteendelabbet besökte Stockholmskontoret.

- Nudging fokuserar på att identifiera beteenden, inte attityder. Det är ofta skillnad på vad personer säger sig göra och vad de faktiskt gör och det är i gapet mellan vilja och handling som nudging kan vara ett utmärkt verktyg, säger Kajsa Lindström.

På Sveriges första beteendebyrå Beteendelabbet jobbar hon och hennes kollegor med att designa valsituationer som hjälper organisationer, konsumenter och invånare att göra mer hållbara val – något som förstås är brännande aktuellt även för bygg- och fastighetsbranschen. Som Kajsa Lindström konstaterar:

- Allt handlar egentligen om att spara på resurser och det är ju något som alla är intresserade av.

Utgår man från tanken ”det ska vara lätt att göra rätt” kan de simplaste lösningarna ibland vara de mest effektiva. Som historien om när personalen på flygplatsen Schiphol i Amsterdam tröttnade på att toalettbesökarna inte prickade rätt, och testade att sätta ett klistermärke i form av en fluga på insidan av pissoaren. Den koncentration som krävdes för att försöka pricka flugan resulterade i en minskning av urinspillet med hela 80 procent. Initiativet fick stor uppmärksamhet och fascinerade bland annat ekonomiprofessorn Richard Thaler, som sedermera blev den som myntade begreppet nudging.

- För oss som designar allt från människors boendemiljöer till arbetsplatser är det viktigt att ha kunskap om hur vi påverkar beteenden genom den fysiska miljön. Kan vi se till att det är lätt att göra rätt gynnar vi både människan i vardagen och planeten på lång sikt, säger Anna-Karin Nilsson, byggnadsingenjör och hållbarhetsansvarig på Semrén & Månsson i Stockholm.

I arkitekturen kan nudging i hållbarhetssyfte handla om att placera en källsorteringscentral med tilltalande design i ett synligt och lättillgängligt läge. Men lika gärna om att integrera digitala verktyg i designen, som en dusch som berättar hur mycket vatten den boende förbrukar. Genom att förändra den fysiska miljön och låta hållbara alternativ vara ”default” kan man påverka beteendet hos många människor samtidigt. Och kanske är det just vad som krävs för att vi ska komma tillrätta med vår tids stora utmaningar? En kollektiv knuff i rätt riktning.